Ik word heel blij van bierviltjes. Het zijn namelijk stuk voor stuk kleine kunstwerken. Ik heb er ruim 18.000. Verschillende? Dat vragen mensen vaak. Ja, verschillende. Uit 111 landen. En alleen bierviltjes met een biermerk. Elk viltje heeft zijn eigen verhaal. Mijn collectie viltjes is wat voor andere mensen een fotoalbum is. Als ik een viltje zie, denk ik: “O ja, dat was in Seattle”. Of dat was van een goed gesprek met een kennis die een oud viltje onder een kast vandaan had getrokken.

Bierviltjes en kunst vormen een fraaie combinatie. Herman Brood heeft kunst geproduceerd op bierviltjes. Er zijn hele verhalen geschreven op de achterkant van bierviltjes. Vaak ontbreekt het slot van die verhalen. Want na een lange avond met de nodige pinten zijn de laatstgeschreven viltjes niet meer goed leesbaar… Brand bier organiseerde periodiek een wedstrijd voor kunstenaars van de Rietveld Academie en zetten een afbeelding van hun kunstwerken op de achterkant van een Brand bierviltje. Straffe Hendrik doet ook zoiets. De zestien viltjes van de Antwerpse Gilden werden in 1986 tijdens Het Belgisch Jaar van het Bier door de Fördergemeinschaft von Breauerei Werbemittel Sammler onderscheiden met de prijs voor de mooiste bierviltjes(serie) ter wereld. Verzamelaars bieden soms een paar honderd euro voor een oud of bijzonder viltje.

Een goed ondernemersidee begint vaak in de kroeg. Het beste is om een kroeg uit te zoeken waar ze bierviltjes hebben die slechts aan een kant zijn bedrukt. Aan de achterzijde kun je dan je ideeën opschrijven. Is die vol, dan pak je een nieuwe. Aan het eind van de brainstorm heb je dan de basis voor je businessplan. Zo ongeveer moet het gegaan zijn toen Mike Sutton en Chris West hun boek Uw onderneming op een bierviltje schreven.

Voor klanten geef ik af en toe de training authentiek verkopen. Het onderdeel netwerken met bierviltjes scoort altijd hoog. Eerst denken de deelnemers dat het een grap is of alleen mijn hobby. Maar dan komen ze erachter dat het mij zakelijk veel oplevert. Want circa 50 van mijn zakelijke relaties nemen altijd bierviltjes voor me mee. Omdat ik er écht blij van word. Mensen vinden het leuk om een ander een plezier te doen. Zeker als het weinig moeite kost. Ik zeg tijdens de training altijd: “Mijn klanten denken zelfs aan mij tijdens hun vakantie. Wie kan dat zeggen?”. Bierviltjes verzamelen is dus serious business.

Is dit een advies om ook bierviltjes te gaan sparen? Nou nee. Het gaat om echtheid. Waarvan word jij écht blij?