In mijn oren klinkt de muziek van Damien Rice. Het zonnetje schijnt recht in mijn gezicht, echt koud is het niet en de libelles landen (letterlijk) naast me. Op het moment dat ik dit schrijf zit ik op het groene gras in park Rams Woerthe. Ik kijk uit op de reeën en de prachtige Jugendstil villa. De reden waarom ik hier zit in plaats van op de bureaustoel op mijn kantoor? Ik neem een momentje voor mezelf om te overdenken hoe fantastisch en chaotisch de afgelopen weken waren.

Het begon twee weken geleden gelijk al lekker. We hadden een afspraak bij de KvK, om Beerders in te schrijven. We moesten rennen om op tijd te zijn voor de afspraak. En het regende ook nog eens, tot overmaat van ramp. Toen de inschrijving was voltooid besloten we om een terrasje te pakken. En terwijl we genoten van een speciaalbiertje (hoe kan het ook anders) maakten we eigenlijk al direct onze eerste fout. “Gooien we het nu online?” Het antwoord laat zich raden. Drie uur later vind ik mezelf terug in de kamer van een vriend. Ik ben als een bezetene bezig om de landingpage (de teaser die je ziet als je nu www.beerders.nl intoetst) in elkaar te knutselen. Slechts gedeeltelijk tevreden klapte ik weer een tijd later mijn laptop dicht.

Het bleek nog maar het begin te zijn van een ware rit in een achtbaan. Beerders moest helemaal van de grond af worden opgebouwd. Een pittig, maar ook uitdagend proces. En als ik kijk wat er allemaal nog moet gebeuren verklaar ik mezelf wel eens voor gek? Waarom ben ik hier aan begonnen? Neem alleen de website al. Sommige onderdelen zijn al helemaal klaar voor lancering. Maar er zijn heel wat pagina’s waar nog wel wat werk in zit. En dan zijn er ook nog eens pagina’s waar nog geen regel code voor is geschreven. Wanneer ik hoop dat het klaar is? Anderhalve week. Nog anderhalve week kneiterhard ertegenaan.

Ik kijk goed om mij heen, neem de omgeving in mij op. Fietsers rijden achter mij langs. Het geluid van hun banden die de schelpen raken klinkt heel rustgevend. Een eend kwaakt er vrolijk op los. Mijn oog valt op het pakje drinken, waarvan ik de inhoud net heb opgedronken. Sinds ik met Beerders ben begonnen ben ik heel anders naar zulke verpakkingen gaan kijken. Want wat is het lastig om een goede doos te krijgen die helemaal aan specifieke wensen voldoet.

Van tevoren dacht ik eerlijk, we krijgen hoogstens vijf dozen te zien en dat is het dan wel. Kiezen en klaar. Meer niet. Maar er komt een hoop bij kijken, zeg. Vele mogelijkheden, ideeën en bedrijven passeerden de revue. Het is een pittige markt. Als er iemand nog een markt zoekt die wel wat disruptie kan gebruiken; verpakking en verzending, alstublieft.

Deze afgelopen weken waren een immens leerproces. Op het gebied van samenwerking bijvoorbeeld hebben we ook aardig wat geleerd. En we leren elke dag nog bij. Onder andere van Tim van Tekstbazen en Maarten van MNMM. We zijn hen ontzettend dankbaar voor hun ondersteuning.

Ik zie Douwe en ondergetekende nog rennen door de Leeuwarder binnenstad. De regen maakt de straten wat gladder, waardoor we moeten uitkijken. Maar tegelijkertijd moeten we echt stevig tempo hebben, anders zijn we te laat voor de Kamer van Koophandel. Het staat haast symbool voor hoe de afgelopen weken waren. Hectisch. Heel hectisch. Steeds weer een tandje bij steken om onze deadline te halen. Maar tegelijkertijd ook om niet over die rand heen te gaan.

De strijd is zeker nog niet gestreden. Om Beerders operationeel te krijgen moet er echt nog wel een hoop gebeuren. Maar het gaat lukken, denk ik. En als het werk dan uiteindelijk gedaan is kan ik mezelf belonen met een speciaalbiertje, dacht ik zo. Kijken of Beerders werkt zoals wij het bedacht hebben.

Ik sta op. Ik moet wel weer terug naar de heerlijke chaos. Want als Beerders binnen anderhalve week echt live moet zijn moet er nog heel veel gebeuren. Te veel? Misschien wel. Ik verklaar mezelf voor gek als ik het park weer uit loop. Waar ben ik aan begonnen? In mijn hoofd galmt Damien Rice nog door. “We can’t take back / What is done, what is past / So let us start from here”.

En zo is het maar net.

De eerste twee weken Beerders in statistieken.

0
investeringsverzoek
0
slackberichten
0
meedenkende helden
0
kopjes espresso/koffie (naar schatting)
Oops...
Slider with alias michaelb not found.