Voor we met Beerders begonnen hadden we natuurlijk gesprekken. Veel gesprekken. Mensen binnen en buiten de branche die wisten wat we met ons idee aanmoesten. Zo gaat dat. Wat mij opviel: vooral van binnen de branche kwamen enkele negatieve berichten.

De antwoorden kwamen hier op neer: “Leuk idee, maar je gaat de brouwers zelf nooit bereiken. Stereotype stugge mensen die weinig op hebben met verandering en vernieuwing. Je krijgt geen contact als je niet bij het clubje hoort en zo’n concept als dat van jullie gaan ze niet waarderen.”

Met die woorden in ons achterhoofd zijn we desondanks goedgemutst begonnen.

De woorden die ik zojuist aanhaalde dwalen nog steeds in mijn hoofd rond. Vooral als brouwers ons mails als deze sturen moet ik daar echt aan denken: “Hey! Tof concept. Een keer babbelen over een samenwerking?” Of wanneer ze zulk soort mails sturen: “We hoorden dat we in jullie box zaten en daarom willen we jullie hartelijk bedanken. We lanceren binnenkort een nieuw bier, zouden jullie ook wat informatie willen ontvangen?”

‘t Kan verkeren.

En dan nog iets. Aan de opmerkingen “Geen innovatie en vernieuwing” denk ik met een grote grijns terug als ik anti-KKK bier zie, als ik zie dat brouwers hun recepten openbaar gooien en als ik zie dat ook in Nederland brouwers blijven vernieuwen. Een mooie vaststelling.

Innovatieloos? Geen durf? Stug? Veel brouwers bewijzen ons dagelijks het tegenovergestelde. Wij hebben tot nog toe immens genoten van al onze contacten in de bierwereld. Dan denk ik in eerste instantie natuurlijk aan ‘onze’ Jan-Willem. Maar er zijn nog zoveel voorbeelden… Na anderhalf jaar Beerders trek ik de conclusie dat het allemaal best nog wel meevalt met die brouwers.

Lieve brouwers: blijf uniek. Blijf trots. Blijf durven. Vinden wij leuk.