Waar denk je aan bij Black is beautiful? Aan een mooie vrouw (of man)? Aan een espresso? Aan een beweging in Amerika in de jaren zestig? Ik denk aan Guinness.

Guinness: al meer dan twee eeuwen één van de bekendste biermerken ter wereld. Dagelijks worden wereldwijd meer dan tien miljoen pints gedronken. Minder bekend is dat achter het financiële succes van het merk een inspirerende kracht schuilgaat, die zich richt op sociaal welzijn van mensen. In het boek ‘God & Guinness’ staan voorbeelden.

Arthur Guinness stichtte de eerste zondagsscholen in Ierland, voerde strijd tegen duelleren en was bestuursvoorzitter van een ziekenhuis voor onvermogenden. Een Guinness-werknemer genoot tijdens de jaren twintig van de vorige eeuw volledige medische en tandheelkundige zorg, massagebehandelingen, leeszalen, gesubsidieerde maaltijden, een door het bedrijf gefinancierd pensioen, tegemoetkoming in begrafeniskosten, onderwijstoelage, sportfaciliteiten, gratis concerten, lezingen en amusement. En, als kers op de taart kreeg de medewerker gegarandeerd twee Glazen Guinness per dag.

Bovendien gaat Guinness met zijn tijd mee. De widget, de kleine capsule waarmee een blikje Guinness van stikstof wordt voorzien, won prijzen voor technologische prestaties. In 2005 koos het Britse volk het als de grootste uitvinding van de voorgaande veertig jaar. En het afgelopen jaar zijn er nieuwe / retro Guinness soorten op de markt gekomen.

Als verzamelaar word ik ook blij van Guinness. Ik heb Guinness glazen gescoord in Groninger kroegen (al heel lang geleden), op rommelmarkten, bij de brouwerij in Dublin en in Maleisië, met Chinese teksten erop. De bierviltjes zijn altijd prachtig en meestal zwart. Aan mijn uitwisseling tijdens de studie sociale geografie in Reading (UK) hield ik een afdruiprek van Guinness over als cadeautje. Een tap-Guinness is altijd een feest, vanwege het romige schuim. Een “tropen-Guinness”, de Foreign Extra Stout, heeft weer een heel andere smaak en is sterker in alcohol.

Maar alleen goed bier brouwen is niet genoeg. Je moet er ook reclame voor maken. Samen met Heineken heeft Guinness een lange geschiedenis van goede reclames. Ik heb twee boeken over Guinness Advertising. Wie kent niet de toekan als symbool van veel Guinness reclames. En succesvolle campagnes als Guinness for strength, Guinness is good for you, A Guinness a day keeps the doctor away en, tegenwoordig, (Pure) Genius. Maar de allerbeste vind ik Black is beautiful.

Welk bier vind jij geweldig en welke slogan past daarbij?