Gisteren zat ik in een gesprek met een klant. Het voordeel van gesprekken met klanten in de entertainmentbranche is dat deze gesprekken vaak eindigen met een gezellig pilsje. De conversatie ging al snel over Beerders en vooral over het financiële gedeelte. Met verbazing werd geluisterd naar de genoemde bedragen. Het voordeel van Beerders is dat zo goed als alles openbaar is. Dat maakt dit soort gesprekken een stuk gemakkelijker.

De verbazing in het gesprek kwam merendeel over diezelfde cijfers.  Leuk die ca. 1250 euro omzet per maand nu. Maar nog nooit heeft Beerders een cent overgemaakt naar de rekeningen van Founding Brothers of Supporting Brothers. Alles tot nu toe is investeren geweest. Liefdewerk. Want we willen het broederschap verder brengen.

Ideeën werden ingezet. “Inkoop kan stukken goedkoper.” “Wat als je wat in uitgaven snijdt.” “Drukwerk kan toch goedkoper?” “Vijf euro extra per maand moet kunnen.”

Natuurlijk kan Beerders snijden in meerdere uitgaven. Maar moet je dat willen? Wij kopen ons bier in bij een partij die we rustig supporter van Beerders kunnen noemen. Een fanatiek fan, trots met wat we samen bouwen. We kopen het drukwerk in bij een fantastische drukker die ons meerdere keren uit de brand heeft geholpen en eens een medewerker naar Burgum heeft gestuurd (vanuit Steenwijk) omdat we het drukwerk die dag moesten hebben.

Als je erg goed naar onze Facebook pagina gaat staat er Community. Niet detailhandel. Niet iets in de trant van alcoholische dranken. Nee, community. Wij zijn Beerders. Met zijn allen. Is er dan geen winst?

Is lokale ondernemers steunen en steun van hen terugkrijgen geen winst? Is samen werken aan het regelen van een Broederschaap geen winst? Is de maandelijkse leveren van 350 rustmomenten aan 70 fantastische mensen geen winst?

De winst is, met andere woorden, niet onze persoonlijke winst. Beerders’ winst is vooral collectieve winst.

En ons brood? Wees niet bang. Dat komt later wel, daar vertrouwen we op, omdat we als Beerders verder willen. Want wij zijn Beerders. Allemaal.